Om Vidensfolk.dk ...
hvorfor
Man kan jævnligt læse om, at det går godt for videnservice erhvervene i
Danmark.
For eksempel var der ved udgangen af 2006 over 7.500 virksomheder der
beskæftigede med virksomhedsrådgivning. Eksporten stiger og
DMR's branchestatistik 2006 siger endvidere, at der i de ca. 7.500
virksomheder er beskæftiget omkring 9.500 konsulenter, at 80% af omsætningen
stammer fra hovedstadsregionen og at det offentlige står for ca. 25% af
omsætningen. Gruppen af små konsulentvirksomheder udgør 65% af antal
virksomheder i management konsulentbranchens - men de står kun for 6% af
den samlede omsætning.
Statistikken viser nogle skævvridninger i markedet, som kan lede til et
par interessante spørgsmål:
- hvordan får den enkelte
konsulentvirksomhed mulighed for at byde ind på de mange opgaver? Er
det opsøgende salg, henvisninger fra andre tilfredse kunder, gensalg
til tilfredse kunder eller ...? Er effekten af markedsføringen
tilfredsstillende ...?
- og hvordan ved kunderne, at de bliver præcenteret for de bedste og
mest værdiskabende løsninger, passende kompetencer og optimale tilbud?
Ovennævnte statistik omfatter kun
management konsulenterne, men de rejste spørgsmål gælder i lige så
høj grad andre brancher indenfor videnservice erhvervene.
Videnservice erhverv omfatter også rekrutterings- og vikar-brancherne, advokater, revisorer,
IT-programudviklere, arkitekter, rådgivende ingeniører og mange andre ....
Der er blandt brancheorganisationer og andre aktører en
stående opgave med at forbedre markedsvilkårene for videnservice
erhvervene - og det bliver der selvfølgeligt kontinuerligt arbejdet på.
Det er dog ikke lykkedes for nogen at finde fælles fodslag
omkring formidling af videnservice leverandører i det brede perspektiv. Der
er for mange
forskellige interesser og hensyn at tage, herunder konkurrencehensyn, traditionelle faggrænser m.m..
Men sådan behøver det jo ikke være, hvis man bare tør tænke lidt
anderledes ...!
Vidensfolk.dk er ikke en forening, men en kommercielt drevet
formidlingstjeneste. Der er ingen interessekonflikter, idet det er
frivilligt for enhver videnservice leverandør at blive optaget i vort
leverandørregister. Registrerede leverandører kan frit byde ind med
løsningsforslag på opgaver der matcher deres reelle
kompetencer - under den klare præmis, at det jo i sidste ende er kunden
der afgør, hvem han vil have egentligt tilbud fra og købe sine ydelser hos!
Vi er altså et kontaktpunkt mellem kunder med aktuelle behov og
leverandører der både kan og vil løse opgaverne. Vore services er et
godt bud på løsning af førnævnte problemstillinger:
- leverandørerne får reelle muligheder
for at byde ind på de aktuelle opgaver der findes hos kunder - dvs.
kunder med erkendte behov for
assistance,
- kunderne får flere løsningsforslag at vælge imellem og lade sig
inspirere af, for i sidste ende at kunne vælge den optimale løsning og
den bedste leverandør til jobbet.
Formidlingsprocessen er designet sådan, at kun
kvalificerede leverandører opfordres til at indsende løsningsforslag på en specifik opgave. Kunden udvælger herefter
selv sine favoritter blandt indkomne løsningsforslag - og dermed hvilke
leverandører der kommer til den endelige tilbudsgivning (maks. 3
leverandører).
Med vidensfolk.dk åbner sig således helt nye muligheder og fordele for både
købere og leverandører af videnserices. En ren "win-win
situation", som de ynder at sige i en aktuel TV-reklame.
Vi leverer formidling af høj kvalitet. Vores
tjeneste baseres bl.a. på nogle etiske retningslinjer som leverandørerne skal overholde, kvalitetssikring af
selve formidlingsprocessen samt opfølgning hos kunderne på, at services
leveres med tilfredsstillende resultater. På den måde sikrer vi os
løbende, at
de leverandører vi formidler både har kompetencer og kapacitet til at
løse kundens specifikke behov.
|