Betingelser og etiske retningslinjer ved
anvendelse af formidlingstjenesten Vidensfolk.dk
Potentielle købere af videnservice,
som indsender en opgave til vidensfolk.dk, benævnes "kunden".
Bydere, som indsender løsningsforslag på kunders forespørgsler
eller reagerer på opgaver i udbud, benævnes
"leverandøren".
Læs betingelser for
- kunder,
- leverandører
og
- fælles betingelser.
Betingelser
for kunden
Kunden accepterer nedenstående
betingelser ved indsendelse af en opgave
til Vidensfolk.dk:
Det er gratis for kunden at indsende
en opgave til Vidensfolk.dk samt at opnå løsninger som
leveres af professionelle videnservice virksomheder og freelancere. Dog vil kunden blive faktureret et forud aftalt honorar i
følgende tilfælde:
- hvis kunden ønsker at annoncere
sin opgave som åbent udbud via Vidensfolk.dk, dvs. inklusiv
kundens kontaktoplysninger,
- hvis kunden køber vores 'Udvidede
service',
- hvis kunden benytter en eller flere af
os formidlede ikke-professionelle vidensfolk (dvs. studerende, forskere
eller jobsøgende) til at løse opgaven helt eller delvist. Der faktureres et mindre formidlingshonorar, som
fastsættes inden opgaven annonceres.
- hvis Vidensfolk.dk skal fungere som
bemandingsbureau eller konsulentvirksomhed.
Kunden kan fra start eller undervejs i søgeprocessen ønske, at Vidensfolk.dk skal levere de efterspurgte
videnservice ydelser og derved ikke blot fungere som
formidlingstjeneste, men som bemandingsbureau eller konsulentvirksomhed. I
disse tilfælde afklarer, specificerer, bemander og løser Vidensfolk.dk
(Manator Aps) opgaven i aftalt omfang ved hjælp af underleverandører,
der findes via Vidensfolk.dk's almindelige formidlingstjeneste.
Vidensfolk.dk indgår særskilt aftale med både kunden og udvalgte
underleverandør(er) om opgaven/projektet, løsningen og betalingen
herfor. Sådanne specifikke aftaler vil helt eller delvist træde i stedet
for relevante elementer af nærværende betingelser.
Vidensfolk.dk behandler alle
opgaver manuelt for at kvalitetssikre og optimere køberens
søgeproces. Hvis der er uklarheder eller mangler i en
opgavebeskrivelse, vil Vidensfolk.dk kontakte opgavestilleren og sikre
afklaring af nødvendige oplysninger, inden opgaven udgives til
potentielle leverandører.
Kunden tillader at opgaven publiceres på Vidensfolk.dk samt at den udsendes til leverandører med
profiler der matcher behovene i opgavebeskrivelsen.
Kunden kan i opgavebeskrivelsen/udbuddet definere
begrænsninger i kontaktformidlingen, herunder, at kunden ønsker
budgetpris/-tilbud og/eller at kunden selv vil tage kontakt til bydende leverandører.
Ved opgaver der sættes i åbent udbud
via Vidensfolk.dk, modtager kunden direkte henvendelse fra
interesserede leverandører, udenfor Vidensfolk.dk's kontrol.
Ved opgaver der sættes i anonymiseret
udbud eller udsendes som forespørgsel modtager kunden ved svarfristens
udløb alle indkomne bud/løsningsforslag i anonymiseret form, inkl. den enkelte
leverandørs frit formulerede motivation/salgsargumentation (udbud)
hhv. detaljerede løsningsforslag (forespørgsel).
- Bud/løsningsforslag på dette
stadie er ikke bindende for nogen parter, heller ikke leverandørers
eventuelle tilbudspriser som kan afgives, hvis kunden i
opgavebeskrivelsen/udbuddet har ønsket at få tilbud, alene på
baggrund af opgavebeskrivelsen/udbuddet.
- Kunden udvælger op til 3 bud/løsningsforslag og Vidensfolk.dk etablerer gensidig
kontakt mellem kunden og de udvalgte leverandører.
- Hvis Vidensfolk.dk kun har modtaget 3 bud/løsningsforslag eller derunder, modtager
kunden ved svarfristens udløb også de bydende leverandørers
kontaktoplysninger og leverandørerne modtager kundens
kontaktoplysninger.
Kunden forpligter sig til, straks ved
aftaleindgåelse, at oplyse Vidensfolk.dk om datoen for indgåelse af aftale samt navnet på den
eller de vindende leverandører. Information herom skal sendes med e-mail
til formidling@vidensfolk.dk.
Endvidere gælder nedenstående
fælles og gensidige betingelser.
|
Betingelser
for leverandøren
Leverandøren accepterer nedenstående
betingelser ved indsendelse af oprettelsesformularen
på Vidensfolk.dk:
Det er gratis at være registreret som videnservice leverandør i
formidlingstjenestens leverandørregister samt at modtage og svare på
kundeforespørgsler og opgaver i simpelt udbud.
Vidensfolk.dk behandler manuelt leverandørers anmodning om
registrering i leverandørregisteret. Når anmodningen er godkendt af
Vidensfolk.dk, sendes en "Leverandørregistrering"-mail til den
oplyste e-mailadresse. Mailen indeholder alle oplysninger i leverandørens
profil.
Leverandører kan til enhver tid bede om ændring af sine
profiloplysninger i Vidensfolk.dk's leverandørregister og kan til enhver
tid (uden varsel) bede om at blive slettet fra leverandørregisteret.
Ændringsmeddelelse og ønske om sletning skal ske ved at e-maile seneste
"Leverandørregistrering"-mail fra Vidensfolk.dk til formidling@vidensfolk.dk.
I e-mailen beskrives ændringen i de pågældende felter hhv. ønske om
sletning fra registeret.
Det koster professionelle videnservice virksomheder et lille
formidlingshonorar, når denne som leverandør indgår aftale med en
kunde om en opgave som er formidlet gennem Vidensfolk.dk.
- Honorarets størrelse afhænger af forventet kontraktsum for en opgave
og fastsættes af Vidensfolk.dk som et fast beløb der fremgår af
opgavens annoncering via Vidensfolk.dk.
- Honorarets betaling kan deles op i flere rater, afhængigt af opgavens
omfang og udstrækning, således at leverandøren kan have balance i
opgavens økonomi.
- En leverandør kan kun fritages for betaling af formidlingshonorar for
en vunden opgave, såfremt det kan dokumenteres, at leverandøren forud
for opgavens annoncering via Vidensfolk.dk, har haft dialog med kunden om
løsning af den pågældende opgave.
Offentlige udbud og annonceringspligtige opgaver koster et direkte
kontakthonorar (i stedet for ovennævnte). Honoraret udgør maks. kr.
500 + moms og forfalder til betaling uanset, om leverandøren vinder den
givne opgave.
Det er gratis for studerende, forskere og jobsøgende som er
registreret i Vidensfolk.dk's leverandørnetværk, at blive formidlet til
en opgavestillende virksomhed. Dette er aktuelt, når køber-virksomheden
aktivt ønsker at søge løsningsmuligheder blandt både videnservice
virksomheder og ikke-professionelle vidensfolk.
Leverandøren forpligter sig til, straks ved indgåelse af aftale
med en kunde som er formidlet gennem Vidensfolk.dk, at oplyse os om datoen
for indgåelse af aftalen. Information herom skal sendes med e-mail
til formidling@vidensfolk.dk.
Leverandøren tillader Vidensfolk.dk
at videresende dennes bud/løsningsforslag i anonymiseret form til kunden
som har indgivet den pågældende opgave. Leverandøren tillader
endvidere Vidensfolk.dk at etablere gensidig kontakt mellem leverandøren
og en kunde som anmoder om kontakt på baggrund af leverandørens
specifikke bud/løsningsforslag.
Leverandøren kan fungere som underleverandør til Vidensfolk.dk, når
en kunde ønsker, at Vidensfolk.dk skal levere de efterspurgte
videnservice ydelser
og derved ikke blot fungere som formidlingstjeneste, men som
bemandingsbureau eller konsulentvirksomhed. I disse tilfælde afklarer,
specificerer, bemander og løser Vidensfolk.dk (Manator Aps) opgaven i
aftalt omfang ved hjælp af underleverandører, der findes via
Vidensfolk.dk's almindelige formidlingstjeneste. Vidensfolk.dk indgår
særskilt aftale med både kunden og udvalgte underleverandør(er) om
opgaven/projektet, løsningen og betalingen herfor. Sådanne specifikke
aftaler vil helt eller delvist træde i stedet for relevante elementer af
nærværende betingelser.
Leverandører kan indsende kunde leads (henvisninger) til
Vidensfolk.dk via lead-formularen på vidensfolk.dk eller via e-mail. Hvis
et sådant lead resulterer i en aftale mellem kunden og en leverandør som
formidles gennem os, får afsenderen af det først modtagne lead 25% (ex.
moms) af vort honorar vedr. den specifikke formidling, dog kun såfremt
afsenderen er registreret som videnservice leverandør i vores
formidlingstjeneste.
- Hvis kunden selv benytter Vidensfolk.dk til den pågældende
opgave inden vi har kontaktet ham på baggrund af et lead, bortfalder
udbetalingen af evt. lead-honorar.
Vidensfolk.dk forbeholder sig retten
til at slette leverandøren fra formidlingstjenestens leverandørregister.
Dette kan f.eks. ske, hvis nærværende betingelser og etiske
retningslinjer ikke efterkommes af leverandøren.
Endvidere gælder nedenstående etiske retningslinjer samt fælles og gensidige
betingelser.
Etiske retningslinjer for leverandører
Leverandører der lader sig registrere i
vort leverandørregister erklærer ved indsendelse af
oprettelsesformularen på Vidensfolk.dk:
- at de angivne
leverandøroplysninger er korrekte,
- at de angivne kompetencer og
ydelser kan leveres professionelt og effektivt af leverandøren,
- at leverandøren kun byder ind
på kundeforespørgsler og udbudte opgaver, som denne reelt både er i
stand til og har til hensigt at påtage sig løsning af,
- at leverandøren kun indgår
aftaler med kunder, såfremt de specifikke løsninger, kompetencer og
ressourcebehov reelt kan leveres på en måde der tjener kundens formål
samt på en af kunden accepteret måde,
- at aftaler med kunder om løsning
af opgaver/projekter dokumenteres, f.eks. i form af en kontrakt eller en
ordrebekræftelse, samt at dette skriftlige aftalegrundlag opdateres hvis
opgaven f.eks. ændrer karakter eller omfang,
- at evt. brug af
underleverandører indgår i aftalen med kunden,
- at underligge sig ubetinget
tavshedspligt omkring kunders forhold, herunder at leverandøren ikke
videregiver kundeforespørgsler eller udbudte opgaver til tredjepart,
efter at have modtaget oplysninger om den pågældende kundes
identitet,
- at leverandøren i øvrigt
udviser god etik, som minimum svarende til kutyme på området.
|
Fælles
og gensidige betingelser for
kunder og leverandører
Vidensfolk.dk's formidlingstjeneste involverer sig ikke i den konkrete tilbuds- og
forhandlingsfase, som alene foregår mellem kunden og de leverandører
der udvælges til endelig tilbudsgivning. Vidensfolk.dk har ikke
fuldmagt til at afgive tilbud eller indgå aftaler på
leverandørernes vegne.
Kunden kan fra start eller undervejs i sin søgeprocessen ønske, at
Vidensfolk.dk skal levere de efterspurgte videnservice ydelser og
derved ikke blot fungere som formidlingstjeneste, men som bemandingsbureau
eller konsulentvirksomhed. I disse tilfælde indgår Vidensfolk.dk
særskilt aftale med både kunden og udvalgte underleverandør(er).
Sådanne specifikke aftaler vil helt eller delvist træde i stedet for
relevante elementer af nærværende betingelser.
Vidensfolk.dk tillades at kontakte
kunden med henblik på opfølgning på formidlingsprocessens og selve
opgavens/projektets status samt leverandørens præstationer.
Kundens forespørgsel hhv. udbudte
opgave, leverandørers
løsningsforslag og andre informationer behandles fortroligt.
Informationerne transmitteres via internettet
til Vidensfolk.dk's database samt til/fra vore e-mail adresser samt
specifikke (validerede) e-mail adresser hos kunder og leverandører.
Vidensfolk.dk (Manator ApS) kan ikke
drages til ansvar for noget tab som følge af fejl eller mangler i
informationerne i vores service eller ved nedbrud, fejl eller lignende
på servere, internettet eller andre force majeure situationer.
Vidensfolk.dk (Manator ApS) har intet
ansvar vedr. formidlede leverandørers leverancer til kunder og kan som sådan
ikke gøres ansvarlig for fejl eller mangler eller gøres
erstatningspligtig for noget direkte eller indirekte tab forårsaget
af leverandøren eller kunden.
I de tilfælde, hvor Vidensfolk.dk fungerer som leverandør,
reguleres ansvar m.v. i særskilt
aftale med både kunden og udvalgte underleverandør(er).
Nærværende betingelser er til enhver
tid gældende og kan uden videre ændres af Vidensfolk.dk (Manator Aps).
Meddelelse om ændringer gives under bloggen på Vidensfolk.dk's nyhedsside.
|
|