Hvorfor oprette en leverandørprofil ...?
Lad kunderne komme til dig med deres opgaver!
Du skal oprette en profil, så vi kan kontakte din virksomhed, når
en kunde forespørger på specifikke løsninger og ressourcer der matcher
jer.
Det er gratis at være med i vort netværk og din virksomhed skal kun betale
et lille formidlingshonorar, hvis I 'vinder' en konkret opgave! Se dog
'hvad koster det' vedr. offentlige udbud (*).
Kunderne kan vælge mellem to forskellige måder at søge leverandører
gennem vidensfolk.dk. Den valgte metode er afgørende for, hvordan
leverandører skal svare:
- Forespørgselsprocessen
Benyttes af kunder som ønsker at få flere leverandørers umiddelbare
løsningsforslag. Kunden udvælger op til 3 besvarelser, hvorefter
vidensfolk.dk formidler kontakten mellem kunden og de udvalgte
leverandører.
Med forespørgselsprocessen er både kunden og leverandøren bedre rustet
til endelig afklaring, tilbudsgivning og aftaleindgåelse.
- Udbudsprocessen
Benyttes af kunder med simplere opgaver eller
ressourcebehov, hvor kunden på forhånd kender metoderne og omfanget af
den videnservice der efterspørges.
Vidensfolk.dk formidler kontaktoplysningerne mellem kunden og
interesserede leverandører.
Med udbudsprocessen får kunden hurtigere svar, men skal også bruge mere
tid på afklaring med leverandører, inden tilbudsgivning og
aftaleindgåelse.
Leverandørers rolle i Forespørgselsprocessen:
(Udbudsprocessen er noget simplere)
Læs mere om ...
- Hvem er kunderne?
- Hvordan finder kunderne vidensfolk.dk?
- Hvem kan registrere sig som
vidensleverandør?
- Hvordan virker det?
- Hvad koster det?
- Er der andre fordele ved at være registreret hos
vidensfolk.dk?
Hvem er kunderne?
Målgruppen er beslutningstagere i Dansk erhvervsliv og offentlig
forvaltning. Kunderne kan altså både være private og offentlige virksomheder og
andre typer af professionelle organisationer. Kunden kan også være
en anden videnservice-virksomhed der søger en underleverandør eller
samarbejdspartner til specifikke opgaver.
Der er med andre ord tale om købere af B2B videnservices.
Vidensfolk.dk henvender sig sekundært til privatpersoner som søger
advokater, arkitekter og andre vidensfolk som leverer til både erhverv og
private.
Hvordan finder kunderne
vidensfolk.dk?
Missionen med vidensfolk.dk er at gøre det let og effektivt for kunder at finde
løsninger på videnintensive opgaver, projekter og ressourcebehov.
Vores
vision er at være kendt for professionel formidling af høj
kvalitet hos målgruppen i Danmark. Vi vil også være kendt hos målgruppen i lande, som danske vidensfolk
eksporterer til.
Målet er, at nå visionen på det danske køber-marked i 2009 samt i 2010
at kunne mærke effekten på eksportmarkederne.
Dette virkegrundlag sætter dagsordenen for den markedsføringsindsats vi gør.
Formidlingstjenestens markedsføringsplan omfatter bl.a. annoncering på
relevante søgemaskiner på internettet og markedsføring 'offline' på
traditionel vis. Endvidere tilbyder vi partnerskaber med større aktører
som kan formidle vore services overfor interessenterne (f.eks.
brancheforeninger, ledernetværk o.l.).
Hvem kan registrere sig som
videnservice leverandør?
Alle virksomheder der leverer vidensintensive B2B-services, f.eks.
virksomhedsrådgivere / managementkonsulenter, konsulent- og kursusvirksomheder,
rekrutterings- og vikarbureauer, rådgivende ingeniører,
arkitekter, designere, advokater, revisorer, bogholdere, reklame- og PR-bureauer og mange
flere.
Der er i princippet ingen branchemæssig afgrænsning, så længe der er
tale om B2B videnservice.
Freelancere uden CVR-registrering optages med henblik på at byde ind som
ressource på de udbudte opgaver, ligesom ikke-professionelle vidensfolk
(studerende, forskere og jobsøgende) har mulighed for at komme i kontakt
med virksomheder der måtte ønske ikke-professionelle
vidensfolk til deres opgave/projekt.
Registreringen forudsætter tiltrædelse af et sæt etiske
retningslinjer, før vi kan påtage os at formidle dine/jeres ydelser
til kunder der søger løsninger gennem os.
Læs de etiske retningslinjer
og kommercielle betingelser her.
Vi overvåger desuden kundernes tilfredshed med både formidlingsprocessen og
de efterfølgende leverede videnservices.
Vi forbeholder os retten til at slette leverandører fra vort
register, hvis disse ikke lever op til de etiske retningslinjer eller betingelserne for
anvendelse af vidensfolk.dk og/eller de krav som leverandøren har aftalt med
ydelseskøberne (kunderne).
Hvordan virker det?
Kunden, som søger løsninger eller ressourcer gennem os,
definerer og afgrænser sit behov.
Vi anonymiserer forespørgslen og udsender den via e-mail til de
virksomheder i vort leverandørregister, hvis profil i høj grad matcher kundens definerede behov.
Hvis disse ikke ønsker at byde på opgaven, udvider vi antallet af
virksomheder der opfordres til at byde. Endvidere udgives nye forespørgsler på vidensfolk.dk og via RSS-feeds.
Hvis din virksomhed kan og vil byde på en forespørgsel, skal du inden en given
tidsfrist sende dit foreløbige (kortfattede) løsningsforslag til os ved
hjælp af svar-formularen. Du
tiltræder formidlingshonorarets størrelse samtidig med indsendelse af et
løsningsforslag hhv. bestilling af kontaktoplysninger (se 'Hvad koster det' herunder).
Vi anonymiserer alle indkomne forslag og sender dem til kunden,
som udvælger (kvalificerer) op til 3 bydere til en egentlig tilbudsgivning.
Vi formidler den direkte kontakt mellem kunden og de udvalgte bydere, hvorefter I selv skal afdække kundens reelle behov og afgive et
specifikt tilbud direkte til kunden.
Udbudsprocessen
skiller sig ud fra ovennævnte ved, at du ikke skal
indsende et løsningsforslag, men i stedet blot skal bestille
kontaktoplysningerne med henblik på direkte kontakt til kunden.
Når kunden har indgået aftale med dig eller en anden
"vinder", informerer vi alle bydere om at forespørgslen er
lukket.
Vinderen modtager desuden en regning fra os på det aftalte
formidlingshonorar (se "Hvad koster det" herunder).
Hvad koster det?
Det er gratis at være registreret videnservice leverandør og det er
gratis at afgive bud på at løse opgaver som udbydes via denne formidlingstjeneste.
Hvis din virksomhed vinder en opgave, skal I betale et formidlingshonorar
til vidensfolk.dk. Honorarets betaling kan deles op i
flere rater, afhængigt af opgavens omfang og udstrækning, således at
leverandøren kan have balance i opgavens økonomi. Det er altså no-gain-no-pay fra vores
side - endda på lempelige vilkår!
Honoraret annonceres sammen med opgavebeskrivelsen og vil for størstedelen af vidensopgaverne
ligge
mellem 3 og 10% af kontraktsummen, men kan variere fra under 1% for
meget omkostningstunge opgaver og op til 15% for særligt attraktive opgaver.
*) For offentlige / offentligt finansierede opgaver i udbud gælder dog, at
der kun skal betales et lille gebyr for at modtage kontaktoplysningerne
til kunden, uanset om leverandøren 'vinder' opgaven eller ej.
Det er gratis for kunden at benytte formidlingstjenesten, men
denne forpligter sig til at oplyse dato for indgåelse af en aftale samt
leverandørens navn til os.
Vi modtager kun honorar vedr. formidling af den specifikke opgave
og har ikke krav på andele af din eventuelle efterfølgende omsætning
på den pågældende kunde - med mindre en ny opgave igen formidles gennem
os.
Er der andre fordele ved at være registreret hos
vidensfolk.dk?
På netværksbasis arbejder vi for
at forbedre især små og mindre videnservice leverandørers vidensdeling samt
faglige og personlige udvikling. Det kan bl.a. omfatte fordelagtige tilbud
vedr. kompetenceudvikling m.m...
Endvidere stiller vi skabeloner for
løsningsforslag, konsulentkontrakter m.v. til rådighed for vore
registrerede videnservice leverandører.
Desuden giver vi mulighed for, at videnservice virksomheder kan udgive
cases og artikler i vort nyhedsbrev, at fungere som ressourcepersoner i
Manator Aps' erfagrupper for kunder m.v..
<<
Registrering af videnservice virksomhed
|