[1] Klipper vi rådgivere bare hår, eller skaber vi værdi?
Vidensfolk.dk
23/12/2010
Jeg fik et lettere provokerende spørgsmål under et møde med en klog kollega i går. Han sagde noget, som andre har sagt før ham, men som fortjener en gentagelse, ikke mindst i lyset af den verdensorden, der har indfundet sig.
En orden, der ikke blot kan forklares med den retoriske ”tiden efter krisen”-snak, men også med det faktum, at Kineserne og andre (tidligere) U-lande også kan regne, tænke og tage ved lære, og at de er kommet så langt, at de selv er begyndt at opfinde ting og outsource til andre lande …!
Den kloge kollega sagde;
”Klipper vi rådgivere bare hår, eller skaber vi værdi?”
Tænk sig, hvis vi alle sammen ændrede forbrugermønstre over natten og valgte trykte reklamer fra til fordel for elektroniske reklamer og online varebestilling! Det ville da være noget værd …
Så kunne vi selv bestemme, hvilke reklamer vi gad have og vi kunne ikke mindst spare ressourcer på mange måder. Vi kunne bestille direkte på Fxxxx.dk, når vi havde fået en SMS om, at ugens tilbudsavis ligger klar online. Vi kunne stå i kortere køer i butikken når de færdigpakkede varer skulle afhentes, eller vi kunne ligefrem få Juleanden leveret til døren af den varebil, som også skulle hen til naboen - ligesom købmandens buddreng i gamle dage.
Alt sammen smartere, hurtigere og billigere, samtidig med, at der ikke skulle skoves ekstra træer til julereklamerne! Og ja, jeg er klar over, at der har været forsøgt på dette i lang tid og af flere omgange, men hvorfor går det så langsomt med at opnå disse oplagte forbedringer?
Forestil dig nu, at det var dig, som havde en løsning, der virkelig virkede på sådan en problemstilling.
Det ville være noget at være pavestolt af og du ville pludselig ikke ’bare’ være en af os, der ikke skaber banebrydende nye værdier ved at ”klippe hår på hinanden”.
Tricket hedder innovation og entrepreneurskab! Noget vi stadig er gode til i Danmark, men som vi også skal stramme os an med, hvis vi gerne vil blive i eliten.
Måske har du løsningen på et helt andet problem, end at der er for mange reklamer i postkassen. Måske kan din løsning flytte noget, patenteres, eksporteres, gøres til almen fælleseje eller andet godt – i stedet for, at du ’bare’ bliver ved med at levere ”klipning” af dine kunders veldefinerede udfordringer med kendte metoder. Akkurat ligesom dagligvarebutikkerne, der bliver ved med at udsende papirreklamer, fordi de ikke kan (eller vil) bryde gamle mønstre.
Hvad nu hvis din løsning ligefrem kunne revolutionere noget? Og hvad nu, hvis der var flere end dig, der turde revolutionere? Så kunne du, vi og Danmark for alvor prale af, at være ude af krisen, for så ville vi igen være foran de andre. Noget, som vi desværre ikke længere kan prale så meget med.
Og så tilbage til overskriften; ”Bedre … men stadig ikke
godt”, - for hvem er egentlig ansvarlig for, at gøre tingene bedre?
Nogen vil sige virksomhedslederne, nogen vil mene, at det også er politikkerne. Andre, som min kloge kollega og jeg, mener, at det grundlæggende er os alle sammen.
Krydres denne innovations-debat med gamle dyder, som at ”dem der har evnen, også bærer forpligtelsen”, så bør især rådgivere og andre vidensfolk føle sig ramt lige ind i hjertekulen.
- Vi skal være bedre til at kombinere den viden vi har, så der kan komme revolutioner ud af det – i samarbejde med andre vidensfolk, vidensinstitutioner og sammen med - og for - vore kunder. Dem, der tager ansvar på egne og andres vegne, er med til at sikre, at vi ikke skal nøjes med ’bedre’, men stiler bevidst mod ’bedst’.
Vidensfolk.dk vil også være med til, at gøre Danmark ’bedst’ igen. Vort leverandørnetværk besidder masser af de kompetencer, der skal til, så det er bare at få idéerne og så søge kompetente rådgivere og samarbejdspartnere gennem vores formidlingstjeneste og andre steder på rådgivermarkedet.
|
[03]
Vidensfolk.dk
- et stærkt leverandørnetværk
Vidensfolk.dk
02/10/2009
Inspiration og konkrete redskaber til
aftaledokumenter m.v.
Vidensfolk.dk har oprettet nogle
skabeloner til løsningsforslag,
konsulentkontrakter m.v.. Disse stilles
til rådighed for vore registrerede
videnservice leverandører og kan
downloades, når vidensleverandøren
når frem til aftalefasen i et af vore
formidlingsforløb.
Leverandørnetværket
vokser støt!
Tilstrømningen af vidensfolk til
leverandørnetværket er
tilfredsstillende, men vi har
brug for endnu
flere professionelle vidensfolk af
enhver art i vort netværk.
I sommeren
2009 har Vidensfolk.dk besøgt flere
messer og netværksmøder for at øge
synligheden omkring formidlingstjenesten
blandt både købere og leverandører af
videnservice.
Vort mål er, fuldt ud at kunne imødekomme
enhver
efterspørgsel på kontakt til kvalificerede
løsninger og ressourcer, alene ud fra
vort leverandørregister. Der er vi ikke nået til
endnu, og er samtidig også bevidste om,
at vi altid vil skulle opsøge
specifikke kompetencer hos
vidensleverandører, som på
søgetidspunktet ikke er med i
netværket.
Netværkets vokseværk gødes på
flere måder, herunder:
- ved
organisk udvikling (dvs. ved
specifik søgning efter vidensfolk
der kan løse konkrete kundeopgaver
som indsendes til vidensfolk.dk),
- ved
markedsføring (så som dette
nyhedsbrev, PR, avisannoncer og
lign.),
- ved
direkte salg overfor videnservice
virksomheder, samt
- ved
udvikling af samarbejdsrelationer
med vidensleverandørers
eksisterende netværk og
organisationer.
For at
vi aktivt kan formidle en videnservice
virksomhed, er det nødvendigt, at denne
er oprettet i vort leverandørregister. Registrer
din videnservice virksomhed nu, hvis
den skal være med i succesen - klik
her.
Kundeopgaver efterlyses også
Selvfølgelig efterlyser vi også altid
opgaver fra købere, som ønsker let
adgang til de mange kompetencer og
ressourcer.
Der gøres en løbende markedsføringsindsats overfor købere
og deres brancheforeninger, organiserede
netværk og andre samlingspunkter. Vi
har indtil videre indledt dialog om samarbejde
med faglige virksomhedsnetværk med mere end
160 medlemsvirksomheder, som alle er
potentielle købere af videnservice.
Endvidere arbejder vi også på at
etablere key account relationer til
udvalgte storkunder, for derigennem at
blive en fast del af HR-processerne i
disse virksomheder.
Indsend
en opgave - klik
her.
|